Ćwiczenia rozumienia ironii, ironia a TU Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
W ćwiczeniach rozwijających teorię umysłu należy uwzględnić ćwiczenia rozumienia wypowiedzi ironicznych. Moi uczniowie rozumieją ironię (a nawet jej używają), gdy są w przewidywalnym środowisku, mają jednak trudność ze zrozumieniem intencji komunikacyjnej rówieśnika w spontanicznej sytuacji. W związku z tym często stają się obiektem żartów. Test TOM proponuje takie ćwiczenie: Mama i tata są na przyjęciu urodzinowym. Znają tylko kilka osób i myślą, że muzyka jest za głośna. Tata mówi: "Być tu to czysta przyjemność". (...) Zobacz cały wpis na blogu » |
Test badający teorię umysłu Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
W programie rewalidacji młodzieży z ASD uwzględniłam zadania rozwijające teorię umysłu. Bazuję między innymi na teścieThe Theory of Mind Test (TOM test, developed 1999 by Muris, Steerneman, Merckelbach, Horselanberg, van den Hogen, vn Dongen). Na stronie www.theoryofmindinventory.com jest dostępna nowa wersja tego testu, niestety jest płatna. Test TOM bada rozpoznawanie emocji i udawanie (poziom1), rozumienie przekonań, rozumienie przekonań pierwszego rzędu (prawdziwych i fałszywych – poziom2). Poziom trzeci uwzględnia bardziej zaawansowane aspekty teorii umysłu, takie jak przekonania drugiego rzędu (myślenie o myśleniu), rozumienie żartów. Teoria umysłu jest też powiązana z: (...) Zobacz cały wpis na blogu » |
Ćwiczenia rewalidacyjne - teoria umysłu Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
Jak prowadzić rewalidację młodzieży z autyzmem, wykorzystując znajomość nabywania kolejnych etapów teorii umysłu? Moi uczniowie są zbyt dorośli, by korzystać z rysunków przedstawionych w podręczniku Barona-Cohena. Wykorzystuję więc zasady zamieszczone w podręczniku, by rozmawiać o tym, że ludzie patrzą na świat z różnej perspektywy ("Ludzie nie zawsze widzą tę, samą rzecz. Czasami widzą różne rzeczy" (Baron-Cohen, Zeszyt ćwiczeń, 2012: 36). Złożone przyjmowanie perspektywy ćwiczę po to, by uczniowie zrozumieli, że ludzie mogą widzieć tę samą rzecz w różny sposób, na przykład ja widzę do góry nogami, a uczeń normalnie. Następnym etapem jest rozumienie zasady "widzieć znaczy wiedzieć". Do zasady tej odwołuję się często podczas (...) Zobacz cały wpis na blogu » |
Czytanie w umyśle - teoria Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
Podręcznik Barona-Cohena powstał z myślą o terapii osób autystycznych. Jego celem jest rozwijanie myślenia o stanach umysłowych innych ludzi. Zaletą podręcznika jest to, że autorzy podzielili umiejętność czytania umysłu na elementy składowe. Teoria umysłu nie składa się tylko z wiedzy o tym, że ludzie mogą mieć fałszywe przekonania (Dziewczynka myśli, że zabawka jest tam, gdzie ją schowała, bo nie wie, że brat ją przełożył). Na teorię umysłu składają się także: współdzielenie uwagi, rozumienie emocji innych ludzi, identyfikowanie emocji mających swoje źródło w sytuacjach, pragnieniach i przekonaniach, zabawa w udawanie, zdolność do wydawania sądów na temat przekonań, intencji i wiedzy innych osób. Autorzy podręcznika "Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania um (...) Zobacz cały wpis na blogu » |