Podążanie za oczekiwaniami rówieśników Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
Młodzież z ASD ma tendencję do postępowania wciąż tak samo. Mają trudność z uczeniem się na podstawie poprzednich społecznych doświadczeń. Jakby nie pamiętają, że przyjęta strategia ostatnio zakończyła się niepowodzeniem i wciąż ją powtarzają. Rówieśnicy mogą odbierać takie zachowanie, na przykład jako złośliwe. Z moich doświadczeń wynika też, że młodzież z ASD miewa tendencję wybierania "złego" towarzystwa, gdzie bywa wykorzystywana. Na zajęciach TUS musi też pojawiać się informacja, że rówiesnicy są równie ważni, jak uczniow (...) Zobacz cały wpis na blogu » |
Rozwijanie u młodzieży kompetencji społecznej Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
Żeby posługiwać się złożonymi kompetencjami społecznymi należy potrafić: a. rozwiązywać problemy interpersonalne b. właściwie przetwarzać społeczne informacje (...) Zobacz cały wpis na blogu » |
Ćwiczenia rewalidacyjne - teoria umysłu Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem
Jak prowadzić rewalidację młodzieży z autyzmem, wykorzystując znajomość nabywania kolejnych etapów teorii umysłu? Moi uczniowie są zbyt dorośli, by korzystać z rysunków przedstawionych w podręczniku Barona-Cohena. Wykorzystuję więc zasady zamieszczone w podręczniku, by rozmawiać o tym, że ludzie patrzą na świat z różnej perspektywy ("Ludzie nie zawsze widzą tę, samą rzecz. Czasami widzą różne rzeczy" (Baron-Cohen, Zeszyt ćwiczeń, 2012: 36). Złożone przyjmowanie perspektywy ćwiczę po to, by uczniowie zrozumieli, że ludzie mogą widzieć tę samą rzecz w różny sposób, na przykład ja widzę do góry nogami, a uczeń normalnie. Następnym etapem jest rozumienie zasady "widzieć znaczy wiedzieć". Do zasady tej odwołuję się często podczas (...) Zobacz cały wpis na blogu » |