Rewalidacja

Wpisy zawierające słowo kluczowe rewalidacja.


« najpopularniejsze słowa kluczowe

TUS dla młodzieży z ASD Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

W rewalidacji osób z autyzmem ważne jest tłumaczenie zasad społecznych nawet tych podstawowych. Jest to trudne dla nauczyciela, który często zakłada, że uczniowie rozumieją podstawowe zasady społeczne. Należy opisywać i uzasadniać społeczne aktywności. Warto też podkreślać, że liczba reguł jest ograniczona. Jeżeli zostaniemy spytani o ich rozumowe wyjaśnienie, musimy odpowiedzieć tak, by podkreślić wartość stosowania reguł dla samego ucznia (np. Jeśli pożyczysz koledze drobną kwotę na bułkę, będziesz mógł oczekiwać, że on też ci kiedyś pożyczy). W pracy z grupą młodzieży ważniejsza niż odgrywanie ról jest element poznawczy (dlaczego ludzie tak się zachowują). Grupę prosi się o analizę i przemyślenie społecznych kontaktów po to, by wypracować strategie radze (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
TUS-cele terapeutyczne dla grupy Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Jakie cele obrałam dla moich uczniów? Każdy młody człowiek z ASD ma swoiste deficyty umiejętności społecznych. Uczeń nr 1 wymaga treningu kontroli złości, radzenia sobie z obowiązkami, z presją, rozpoznawania sytuacji wywołujących złość, konstruktywnego wyrażania krytyki. Uczeń numer 2 ma bardzo małą motywację do kontaktów z innymi, chciałby rozmawiać tylko o swoich zainteresowaniach, ma deficyty w prowadzeniu rozmowy, rzadko jest spontaniczny w sytucjach społecznych, izoluje się od innych. Jednocześnie ma w szkole poczucie osamotnienia. Uczeń numer 3 ma trudności z kontaktem wzrokowym, lubi przemawiać, nie zwraca uwagi na reakcję słuchacza. Ma trudność z konstruktywnym wyrażaniem krytyki, zdarza mu się atakować słuchacza słownie. Uczeń numer 4 ma trudności w funkcjonowaniu w d (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Zajęcia TUS - zasady Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Ogólna zasada Treningu Umiejętności Społecznych zakłada stworzenie empatycznego środowiska, gdzie uczestnicy wspierają się wzajemnie. Ważne jest ustalenie regulaminu zajęć, w którym zawarte będą zasady komunikowania się z innymi (np. Czekam aż ktoś skończy mówić, Szanuję innych, Używam komunikatów "ja", Przychodzę na czas, Jestem dyskretny, Jestem otwarty i szczery, Słucham innych, i inne zasady ważne dla danej grupy). Prowadzący jest współuczestnikiem zajęć, jest modelem prawidłowych reakcji społecznych, tłumaczy zasady, przywołuje porządek, kieruje uwagę na zadania.

Zobacz cały wpis na blogu »
Trening Umiejętności Społecznych w rewalidacji osób z ASD Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Jedną z najbardziej skutecznych form rewalidacji osób z ASD jest Trening Umiejętności Społecznych. Są to zajęcia grupowe, których celem jest podniesienie kompetencji społecznych młodzieży. Do celów szczegółówych należy rozwijanie empatii, otwartości na siebie i innych, wyrażania opinii i uczuć. Grupa jest kierowana, moderowana przez nauczyciela, który dba o przestrzeganie zasad grupowych, prawidłową komunikację. Zazwyczaj temat zajęć jest wcześniej przygotowany, ale często zdarza się zmiana planów na potrzeby uczniów. Nauczyciela wiąże z uczniami partnerska i konsekwentna relacja.

Zobacz cały wpis na blogu »
Historie społeczne rozwijające TU Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Przykłady historii badających teorię umysłu zaczerpnięte z testu TOM (1999) dostępnego on line: "Jaś i Marysia są ciekawi, gdzie jest wóz z lodami. Oboje są w parku. Słyszą komunikat, że wóz z lodami zaparkuje w parku do popołudnia. Gdy Maria poszła do domu, Jaś został w parku i usłyszał, że wóz z lodami jednak przez cały dzień będzie obok kościoła. (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Ćwiczenia rewalidacyjne - teoria umysłu Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Jak prowadzić rewalidację młodzieży z autyzmem, wykorzystując znajomość nabywania kolejnych etapów teorii umysłu? Moi uczniowie są zbyt dorośli, by korzystać z rysunków przedstawionych w podręczniku Barona-Cohena. Wykorzystuję więc zasady zamieszczone w podręczniku, by rozmawiać o tym, że ludzie patrzą na świat z różnej perspektywy ("Ludzie nie zawsze widzą tę, samą rzecz. Czasami widzą różne rzeczy" (Baron-Cohen, Zeszyt ćwiczeń, 2012: 36). Złożone przyjmowanie perspektywy ćwiczę po to, by uczniowie zrozumieli, że ludzie mogą widzieć tę samą rzecz w różny sposób, na przykład ja widzę do góry nogami, a uczeń normalnie. Następnym etapem jest rozumienie zasady "widzieć znaczy wiedzieć". Do zasady tej odwołuję się często podczas (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Rewalidacja młodzieży z z.Aspergera Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Propozycje zdalnej rewalidacji   Młodzieży z zespołem Aspergera przysługują zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności społeczne uczniów. W jaki sposób rozwijać te umiejętności u młodzieży? Uważam, że jedynym wartościowym sposobem jest rozmowa. Umiejętności społeczne rozwijają się w interakcji z innymi. Interakcja z kartą pracy może być jedynie elementem dodatkowym. O czym rozmawiać z uczniami na zajęciach rewalidacyjnych? (...)

Zobacz cały wpis na blogu »