Księgowość

Wpisy zawierające słowo kluczowe księgowość.


« najpopularniejsze słowa kluczowe

Księgowość uproszczona Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Księgi rachunkowe to jedna z metod prowadzenia księgowości w firmach. Oprócz niej istnieją jeszcze uproszczone metody, dedykowane mniejszym przedsiębiorcom. Jest to dla nich duże ułatwienie w prowadzeniu działalności. Mogą oni zamiast prowadzenia wiele ksiąg rachunkowych i otwierania kont księgowych, prowadzić łatwiejszą księgę przychodów i rozchodów lub ewidencję przychodów, a w przypadku wyboru karty podatkowej wystarczy tylko że, odczytają kwotę zobowiązania i sporządzą właściwą deklarację. Mimo takiego udogodnienia nie wszyscy przedsiębiorcy mogą z tego korzystać. Przepisy stanowią że, oprócz wszystkich przekraczających limit księgowy oraz zobowiązanych do prowadzenia pełnej rachunkowości, wykluczają również duże grono osób, które nie mogą prowadzić księgowości w formie ryczałtu lub karty podatkowej. Podsumowując – uproszczone formy księgowości to:1. Karta podatkowa2. Ryczałt od przy (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Komu powierzyć prowadzenie księgowości? Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi pozostałymi artykułami dotyczącymi firmowej księgowości! Księgowość to tak ważna sprawa w każdej firmie, że nie może być powierzona byle komu. Jakie wyjścia ma więc przedsiębiorca? Kto może zająć się prowadzeniem księgowości w jego firmie? Częstym sposobem stosowanym głównie w małych firmach jest samodzielne zajmowanie się prowadzeniem księgowości przez właściciela. Być może jest to sposób na oszczędności jednak czy właściwy? Zajmujący się tym przedsiębiorca nie ma czasu, by maksymalnie skoncentrować się na zarządzaniu firmą. Może mieć to nie przyjemne konsekwencje, zwłaszcza w przypadku kiedy rachunkowość prowadzona jest w formie księgi rachunkowej, gdyż to zadanie wiąże się dużym zakresem obowiązków. Kolejną osobą bądź osobami, któ (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Prowadzenie księgowości w spółce cywilnej Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Spółka cywilna również zobowiązana jest do prowadzenia księgowości. Może prowadzić księgowość na dwa sposoby. Jeżeli nie przekroczy limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych, może korzystać z uproszczonej rachunkowości. Natomiast od momentu przekroczenia limitu księgowego musi prowadzić księgowość w formie pełnej, czyli za pomocą księgi rachunkowej. Prowadzenie księgowości w spółce cywilnej w formie uproszczonej możliwe jest w jednej z trzech form. Należą do nich księga przychodów i rozchodów – dostępna dla wszystkich prowadzących spółkę cywilną i najczęściej wybierana, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz karta podatkowa dostępna dla niektórych przedsiębiorców, spełniających dodatkowe warunki. Prowadzenie księgowości w spółce cywilnej w formie pełnej jest bardzo rzadkim zjawiskiem. Częściej takie firmy przekształcają się w inne spółki, osiągając bardzo wysokie dochody. Jednak jeżeli zdarzy (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Remanent Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Na pewno niejednokrotnie zdarzyło Ci się napotkać zamknięte drzwi sklepu, na których zawieszona była kartka z napisem “REMANENT”... Zastanawiałeś się jednak czym tak naprawdę jest ten zabieg? Remanent to proces związany bezpośrednio z handlem. Polega na dokładnym przeliczeniu ilości towaru, który rzeczywiście znajduje się na stanie przedsiębiorstwa, a następnie uzgodnieniu, czy ilość ta pokrywa się z wartościami zamieszczonymi na odpowiednich dokumentach, tj. fakturach, raportach kasowych oraz programie handlowo-magazynowym. Jeżeli zabieg ten ukaże niezgodności pomiędzy tymi wartościami, wówczas należy je skorygować na podstawie odpowiednich przepisów prawnych oraz zasad zawartych w statucie przedsiębiorstwa. Czynności te muszą być przeprowadzone przynajmniej jeden raz w ciągu roku obrotowego. Najczęściej jest to jego ostatni dzień. Za wszelkie zaniedbania związane z remanentem odpowiada kierownik danej jednostki. (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Zmiany w prowadzeniu KPiR Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Do kwietnia 2016 roku przedsiębiorcy prowadzący księgowość w formie KPiR mieli obowiązek wydruku księgi, która była sporządzana w formie elektronicznej. Obowiązywało to także w przypadku biur rachunkowych, które prowadziły księgi przychodów i rozchodów. Jednak w wyniku wprowadzonych zmian, zniesiono ten obowiązek. W przepisach określono również, że podatkową księgę przychodów i rozchodów można przechowywać na informatycznych nośnikach danych. Zmiany w zakresie prowadzenia KPiR obejmują aktualizację wzoru księgi. Wprowadzono bowiem dodatkową kolumnę (nr 16), służącą do ewidencji kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi. Do wzoru muszą dostosować się wszyscy przedsiębiorcy rozpoczynający działalność po wprowadzeniu zmian oraz prowadzący już wcześniej tą formę księgowości, od nowego roku podatkowego. Zmiany w zasadach prowadzenia księgowości i rozliczenia podatków czekają również ryczałtowców! (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Prowadzenie księgowości w spółkach Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Spółki są najczęściej wybieranymi formami prawnymi przedsiębiorstw. Decydują się na nie zarówno osoby prowadzące biznes samodzielnie oraz grupy przedsiębiorców. Niektóre wybierane są do prowadzenia niezwykle dużych przedsięwzięć. Inne są idealne do prowadzenia początkowo małej firmy. Chociaż form spółek jest wiele, nie ma jednej zasady dotyczącej prowadzenia w nich księgowości. Wiadomo jest, że w spółkach będących osobami prawnymi (spółka z o.o., spółka akcyjna) obowiązkowo należy prowadzić pełną księgowość. W pozostałych formach wydawało się, że można prowadzić uproszczoną księgowość. Niestety tak nie jest. W spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych, należy również prowadzić pełną księgowość. Jedynymi formami spółek, gdzie dopuszcza się prowadzenie uproszczonej księgowości są: spółka jawna, spółka cywilna oraz spółka partnerska. To w nich można prowadzić uproszczoną księgow (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Błędy popełniane w księgowości! Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Często zdarza się, że przedsiębiorcy chcą zaoszczędzić i decydują się na prowadzenie samodzielnej księgowości. Niestety jeżeli właściciel firmy nie zna przepisów prawa i ich zastosowania, to kończy się to coraz to większymi problemami i w finalnym efekcie sprawia to, że koszty rosną. Jakich błędów lepiej się wystrzegać? Prowadzenie księgowości w firmie wymaga od przedsiębiorcy ciągłej aktualizacji wiedzy, dzięki której ten będzie stosował legalne, zgodne z prawem rozwiązania. Brak doświadczenia jednak sprawia, że wyuczona teoria nie wystarcza do właściwie prowadzonej księgowości. Najczęściej pojawiające się błędy księgowe:- błędy merytoryczne,- nieuprawnione wrzucanie w koszty uzyskania przychodu niektórych wydatków,- rozliczanie wydatków w nieodpowiednich okresach,- nieterminowe składanie deklaracji,- zbyt krótki okres przechowywania dowodów księgowych,- błędy w rozlic (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Korzyści z outsourcingu Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Większość przedsiębiorców, którzy planują skorzystać z usług firm zewnętrznych (tzw. outsourcingowych), wcześniej analizuje wszelkie możliwe korzyści, które będą mogły odczuć prowadzone przez nich firmy. Nie da się ukryć faktu, iż w pierwszej kolejności usługi outsourcingowe wiążą się ze znaczną redukcją kosztów, co jak najbardziej jest zgodne z prawdą. Osoby myślące, że aby skorzystać z usług na najwyższym poziomie, trzeba zapłacić słone pieniądze, są w ogromnym błędzie. Otóż jak się okazuje outsourcing jest rozwiązaniem zarówno bardzo tanim, jak i precyzyjnym i w pełni profesjonalnym. Zatrudnienie firmy outsourcingowej daje przedsiębiorcy możliwość skoncentrowania się na głównych priorytetach obranych przez daną firmę, których prawidłowa realizacja znacznie przybliża przedsiębiorstwo do osiągnięcia sukcesu. Podsumowując, do korzyści związanych z outsourcingiem zaliczamy:- realizację (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Koszt likwidacji spółki z o.o. Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Myślisz o likwidacji swojej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Jeśli kierujesz się uzasadnionymi powodami, to warto zdecydować się na zakończenie swojej działalności. Nie warto ciągnąć biznesu na siłę. Być może po prostu pomysł nie wypalił i firma zamiast zysków, przynosi straty. Przeczytaj dalszy ciąg wpisu i dowiedz się jak wysokie środki przygotować powinieneś w celu przeprowadzenia likwidacji spółki z o.o.. Przede wszystkim taksa notarialna. Kwestia ta zmusi Cię do poniesienia największych kosztów. Sporządzenie uchwały zgromadzenia wspólników to 750 zł. Następne w kolejce czekają opłaty za wypisy z protokołu zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki. Obowiązuje tu stała opłata 6 złotych + VAT za każdą rozpoczętą stronę. Wydaje się niewiele, lecz po zsumowaniu papierków doczekać się możemy kwoty od 100 - 150 zł. 200/250 zł – tyle zapłacimy za zmiany w KRS. 200 zł to stawka dla spółki (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Obowiązek stosowania kas fiskalnych Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Chciałbyś zdobyć więcej cennych informacji na temat doradztwa finansowego? W latach 2015-2016 obowiązek stosowania kas fiskalnych objął jeszcze większą grupę przedsiębiorców. Rozporządzenie zostało zatwierdzone przez Ministra Finansów. Kasy fiskalne do 1 marca 2015 roku są dla większości firm, niezależnie od osiągniętego obrotu obowiązkowym wyposażeniem. Został utworzony limit obrotu (20 000 zł) powyżej, którego przedsiębiorca jest zobowiązany do stosowania kasy fiskalnej oraz sposób jego proporcjonalnego obliczenia. Uszczuplona została lista osób zwolnionych z tego obowiązku. Zwolnienie z obowiązku kasy fiskalnej posiadają jedynie firmy świadczące usługi cateringowe na pokładach samolotów, księża oraz notariusze. Zawody takie, jak np. mechanik, lekarz, doradca podatkowy i prawny, a także osoby świadc (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Przychody, a księgowość Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

W zakładowym planie kont znajduje się zespół kont, którego numery rozpoczynają się od liczby 7. Są to konta księgowe zespołu siódmego, o nazwie "Przychody". Obejmują one operacje gospodarcze, które dotyczą wszelkich przychodów jednostki oraz zysków i strat nadzwyczajnych. Do zespołu nr 7 zalicza się konta o następujących nazwach:- Przychody ze sprzedaży- Koszt własny sprzedaży- Wartość sprzedaży towarów według cen zakupu- Przychody finansowe- Koszty finansowe- Pozostałe przychody operacyjne- Pozostałe koszty operacyjne- Zyski nadzwyczajne- Straty nadzwyczajne Konta zespołu 7 zaliczane są do kont wynikowych, czyli tych wpływających na kształtowanie się wyniku finansowego i nie ujmowanych w bilansie. Zasadami dokonywania księgowań na tych kontach są:- zapisywanie kwot zmniejszających po debecie,- zapisywanie kwot zwiększ (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Rachunkowość finansowa Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Pojęciem rachunkowości finansowej określamy system ewidencji gospodarczej, odzwierciedlający w formie pieniężnej zjawiska i procesy gospodarcze, zachodzące w danej jednostce Zapisy księgowe umożliwiają pozyskanie rzetelnych informacji na temat sytuacji majątkowo-finansowej firmy oraz sporządzenie wyniku finansowego. W tej odmianie rachunkowości mamy do czynienia z określeniem majątku (aktywa) oraz sposobu jego finansowania (pasywa). Do funkcji rachunkowości zaliczamy:- funkcję informacyjną,- funkcję dowodową,- funkcję rozliczeniowo-obrachunkową,- funkcję kontrolną,- funkcję sprawozdawczą,- funkcję powierniczą.  

Zobacz cały wpis na blogu »
Księgowość Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Z definicją księgowości zetknął się na pewno każdy z nas. Jednakże są osoby, które błędnie utożsamiają ją z rachunkowością, sprawozdawczością lub kalkulacją. Niedoświadczony przedsiębiorca powinien choć odrobinę zaznajomić się z tym pojęciem, gdyż jest ono nieodłącznym elementem działalności gospodarczej. Księgowość to forma udokumentowania operacji gospodarczych w ujęciu pieniężnym. Jest ona niezbędna do określania kwoty podatku dochodowego, z którego musimy się rozliczyć (już w momencie rejestracji w CEIDG musimy określić sposób płacenia podatku). Prowadzenie księgowości jest istotnym elementem działalności gospodarczej. Jest ono problemem wielu właścicieli małych, średnich lub dużych biznesów, ponieważ wymaga mnóstwa niezbędnych formalności. Wiele osób nie zakłada firmy, z powodu zajmowania się księgowością, a zwłaszcza pełną. Jest to trudne, gdyż przepisy ciągle są korygowane. Księgowość można prowadzić na własną ręk (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Paragon fiskalny Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Zakupując dowolne produkty po dokonaniu płatności otrzymujemy paragon fiskalny, który zazwyczaj odruchowo wyrzucamy lub zostawiamy w sklepie. Czy jednak kiedykolwiek zastanawialiśmy się czym on jest i jaki cel ma jego wydawanie? Zacznijmy od zdefiniowania paragonu... Paragon fiskalny to wydrukowany dla nabywcy przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży. Jednak najprościej rzecz ujmując paragon fiskalny to dowód z dokonanej sprzedaży. Kasa fiskalna rejestruje daną transakcję. Na podstawie danych, które ewidencjuje kasa sprzedawca następnie musi rozliczyć się z Urzędem Skarbowym. Zabieranie ze sobą paragonu przede wszystkim wspiera rozwój uczciwej konkurencji, a także redukuje możliwości przedsiębiorców do prowadzenia nielegalnej działalności. Dodatkowo paragon daje nam możliwość skontrolowania tego co zakupiliśmy. Niweluje to prawdopodobieństwo, że zostaniemy oszukani. Na (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Deficyt budżetowy Doradztwo Finansowe / pomoc.uslugi@gazeta.pl

Deficyt budżetowy stanowi różnicę, jaka występuje pomiędzy dochodami, a wydatkami budżetu państwa. Deficyt zawsze przyjmuje wartość ujemną. Jego przeciwieństwem jest nadwyżka budżetowa. Ma ona miejsce gdy dochody państwa są większe niż jego wydatki. Wyróżniamy następujące rodzaje deficytu budżetowego:1. Deficyt rzeczywisty- faktyczna różnica występującą pomiędzy wydatkami, a dochodami państwa w danym okresie czasu (roku budżetowym).2. Deficyt strukturalny- jest to wielkość hipotetyczna. Określa wydatki i dochody, które są realizowane, gdyby wykorzystać całą zdolność wytwórczą gospodarki.3. Deficyt cykliczny- stanowi skutek koniunkturalnego ożywienia lub recesji, która wpływa na dochody i wydatki budżetowe w momencie gdy gospodarka w pełni wykorzystuje zdolności wytwórcze. Przyczyny deficytu budżetowego zazwyczaj doszukuje się z nadmiernych wyda (...)

Zobacz cały wpis na blogu »