Psychologia

Wpisy zawierające słowo kluczowe psychologia.


« najpopularniejsze słowa kluczowe

Lekcja 14 oryginalna42@pino.pl

 Samowiedza jest systemem sądów osobistych, a w jej skład wchodzą: - sądy opisowe –samoopisy (mam 16 lat, jestem ładna) -  sądy wartościujące – czyli samooceny ( dobrze pływam) - sądy o standardach osobistych – to zespoły życzeń i pragnień na temat własnej osoby (chcę ukończyć studia) - sądy o regułach generowania wiedzy o sobie,  w których człowiek zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób stworzył sobie wyobrażenie o swoich kompetencjach ( myślę o sobie to, co inni o mnie mówią) - reguły komunikowania tej wiedzy o sobie – decydują one o sposobie przekazywania Ja prywatnego w Ja publiczne, czyli autoprezentacja (obcym nigdy się nie zwierzam, wiem że w rodzinie mogę pozwolić sobie na niewielka szczerość) Synteza – określenie całościowego wrażenia, które pojawia się po analizie poszczególnych elementów. Poczucie tożsamości określane jest (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 13c oryginalna42@pino.pl

 Ludzie w zorganizowanych grupach oparcia przestają czuć się samotni, mają poczucie, że jadą na tym samym wózku, dają sobie wzajemnie wsparcie, stwarzają możliwość działania, podejmowania decyzji jak i zapewniają sobie informacje. Profesjonaliści mogą : - informować lub pomagać w zorganizowaniu nowych systemów wsparcia wewnątrz instytucji społecznych - organizować nowe systemy oparcia poza społeczeństwem - służyć konsultacjami i edukacją organizatorom i innym kluczowym członkom istniejących i zorganizowanych systemów oparcia - oferować konsultacje członkom niezorganizowanych sieci oparcia w społeczeństwie Fedrus :” szukam człowieka prawdziwego.(Hominem Quatro)” Plautus „Człowiek człowiekowi wilkiem (Homo homini lapus Est)” Zasada starohinduska „Kochaj bliźniego swojego jak siebie samego. Bo tylko złudzenie każe Ci udowadniać, że Twój bliźni jest czymś inn (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Ćwiczenia 13b oryginalna42@pino.pl

 Zastanów się i zapisz, czy w Twoim środowisku są aktywni pomagacze – general iści i specjaliści. Co sprawia, że są oni aktywni, że zgłaszają się do nich po pomoc Przedstaw po jednym przykładzie charakterystyki generalisty i specjalisty. Pomyśl czy Ty sam jesteś nieformalnym Pomigaczem? Czy otrzymujesz pomoc?

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 13b oryginalna42@pino.pl

 Caplan sugeruje, że takie osoby można pogrupować dzieląc na generalistów oraz specjalistów Generaliści to osoby szeroko znane w sąsiedztwie z posiadania wiedzy o stosunkach międzyludzkich i systemie opieki zdrowotnej. Łatwo nawiązują kontakty i angażują się w sprawy innych. Maja takie role społeczno-zawodowe, które pozwalają im na częste i powtarzające się kontakty z wieloma ludźmi. Często sami przeżyli trudności emocjonalne. Musieli wypracować sobie dobrą reputacje, która skłania innych do zwrócenia się o pomoc. Specjaliści to osoby, które przeżyły tragedię, czy nieszczęście, wypracowali sobie własne metody poradzenia sobie z problemem, i są żywym przykładem radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Nieformalni to po prostu amatorzy, nieprofesjonaliści Wg. Webstera: amator to osoba, która robi coś dla przyjemności a nieprofesjonalista – robi coś bardziej lub mniej niewprawnie. Cechami charakterystycznym (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Ćwiczenie 13a oryginalna42@pino.pl

 Ćwiczenie 2 Narysuj dwa koła.  Na jednym zamaluj taka powierzchnię, która Twoim zdaniem odpowiada wsparciu, jakie realnie otrzymujesz. Rób to bez głębszego zastanowienia. W ten sposób zobrazujesz stopień realizacji oczekiwanego przez Ciebie zapotrzebowania na wsparcie. Powierzchnia drugiego koła obrazuje rozmiar wsparcia, jakiego od Ciebie oczekują inni. Zamaluj jego część, która przedstawia wielkość wsparcia rzeczywiście udzielanego przez Ciebie innym. Dzięki temu przedstawisz stopień realizacji oczekiwań Twojej grupy wobec Ciebie.  Pomyśl co to mówi o Tobie?

Zobacz cały wpis na blogu »
Ćwiczenie 13 oryginalna42@pino.pl

 Ćwiczenie 1 Wyjmij stary album, przeglądaj wszystkie zdjęcia po  wolno i pomyśl i zadaj sobie pytanie, czy ta osoba udzieliła Ci kiedykolwiek wsparcia?, jakiego rodzaju?, w jakich okolicznościach i czasie?. Co się stało z waszą relacją?, czy ten układ był wzajemny, czy sam udzielałeś wsparcia tym osobom, jak często?, w jakich okolicznościach? Które relacje trwają do dziś?, które nie istnieją i dlaczego? Stwórz galerię portretów osób ; wspierających Ciebie i wspieranych przez Ciebie. Czy te zbiory zdjęć są rozłączne?, czy też pokrywają się? Jak obszerna jest ta ich wspólna część. Co nowego o sobie samym mówi Ci to wszystko?. Przemyśl

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 13a oryginalna42@pino.pl

 Oparcie może przybierać postać ciągłą wówczas,  gdy jest udzielane w trwałej relacji ze znaczącą osobą lub grupą, pomagające w rozwiązywaniu problemów życia. Pomagający zapewniają  pomoc w radzeniu sobie z poszczególnymi rodzajami długotrwałych obciążeń i niedostatków. Oparcie może być tez nieciągłe (krótkoterminowe ) – udzielone od czasu do czasu w razie gwałtownej potrzeby, lub ostrego kryzysu. Każda z takich relacji składa się z trzech elementów: - znaczący inny – pomagają osobie w mobilizacji jej psychicznych zasobów i w opanowaniu problemów emocjonalnych - uczestniczą  oni w pracy nad zadaniami osoby potrzebującej oparcia - zapewniają jej dodatkowe zestawy materiałów, narzędzi, poznawczego przewodnictwa, które są niezbędne do poradzenia sobie z sytuacja trudną. Systemy oparcia mogą działać na dwa sposoby 9 chronić nas przed ograniczoną lub źle działającą (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja13 oryginalna42@pino.pl

 Poszukiwanie i udzielanie wsparcia Bywamy czasem prospołeczni ( gdy działamy na rzecz innych),  czasem zaś aspołeczni ( gdy negujemy wartości grupowe i preferujemy zachowania egoistyczne )  mogą zaistnieć też w nas tendencje antyspołeczne ( gdy działamy przeciwko grupie, szkodzimy jej). Epidemiolog J.C. Cassel  : „ Zwiększona podatność  na choroby pojawia się w sytuacji, gdy osoby nie otrzymują żadnego dowodu na to,  że ich działania prowadzą do pożądanych, oczekiwanych rezultatów.” Dowody te powinny przyjmować postać informacji zwrotnych. Najbardziej patogenne jest, kiedy informacja zwrotna, zawierająca oczekiwania i oceny jego działań, nie jest przekazywana w sposób konsekwentny. Człowiek nie wie, jak jest oceniany ani jak wyglądają kryteria kierujące tym ocenianiem. Nie potrafi dostrzec i zinterpretować tych sygnałów, które pozwalają mu przewidzieć wrogie czy też przyjazne nastawienie otoczenia społecznego. Autonomiczny (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Zadanie 17 oryginalna42@pino.pl

 17 Co to jest algorytm i heurystyka? Algorytm – przepis, który określa, jaki skończony ciąg operacji należy wykonać aby trafnie rozwiązać wszystkie zadania danego typu. Np. stosowanie reguł kolejności wykonywania działań  w zadaniu z algebry, lub przepis kulinarny. Heurystyka – to zawodne zasady, reguły,  taktyki i intuicje, które nie gwarantują rozwiązania danego zadania. Np. zalecenie aby porzucić bezowocny kierunek poszukiwań lub aby polegać na doświadczeniach zdobytych podczas pracy nad podobnym zagadnieniem.

Zobacz cały wpis na blogu »
Świat krokodyla "Krokodyla daj mi luby" czyli dyskurs samotnego gada z kobietami.

Jeżeli człowiek, z naukowego punktu widzenia, jest najbardziej skomplikowanym znanym i namacalnym bytem w kosmosie, to kobiety są o jeden poziom wyżej. Zwłaszcza we współczesnym, pluralistycznym świecie, w którym hasło wolność i niezależność każdej z płci (nawet tych pośrednich) pada na każdym kroku, nieznajomość psychiki kobiety, jej potrzeb, tych o których mówi otwarcie i tych podświadomych, może okazać się dla typowego mężczyzny wielkim zagrożeniem. Niniejszy blog nie będzie  psychologiczną, naukową próbą odpowiedzi na wszystkie pytania, tym bardziej o tym jak „poderwać laskę”, a jedynie nieskrępowaną opinią autora bardzo luźno nawiązującą do jego doświadczeń życiowych. (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Ćwiczenie 12b oryginalna42@pino.pl

 Ćwiczenie Spróbuj przeprowadzić badanie samego siebie oraz 4 osób ze swojego najbliższego środowiska. Zaznacz właściwą decyzję podejmowaną w określonych sytuacjach. Tylko jedna spośród trzech 1.       Chcę być z innymi 2.       Chcę być sam 3.       Jest mi to obojętne Oto spis sytuacji: 1.       Gdy jesteś przygnębiony 2.       Gdy maż poważne zmartwienie 3.       Gdy jestes zmęczony fizycznie 4.       Gdy jesteś bardzo szczęśliwy 5.       Gdy masz silne poczucie winy z powodu czegoś co zrobiłes 6.       Gdy czujesz się zakłopotany 7. &nb (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 12b oryginalna42@pino.pl

 „ Samotność jest prawdziwą grozą, której rozum nie może pokonywać … „ Przetrwanie często zależy od bezpieczeństwa, które zapewniała liczebności grupy. Zakładano, że towarzyskość jest podstawowym instynktem wrodzonym. Istnieją duże różnice pod względem siły potrzeb afiliacyjnych ( potrzeb bycia razem, bliskości) Izolacja społeczna budzi w nas silny popęd, jakim jest strach, dążymy więc do afirmacji. Skłonność do afiliacji nasila się, gdy poziom strachu wzrasta. Przy wyborze osoby do afiliacji ważne jest  to „ jaka ona jest” częściej wybieramy osoby, które są w podobnym stanie emocjonalnym co nasz. W grupie społecznej możemy realizować kolejna potrzebę – potrzebę bezinteresownego pomagania innym, czyli altruizmu. W altruizmie pomagamy, nie otrzymując jakichkolwiek nagród. Altruizm może być instynktowny, gdyż przeżycie jednostki zwykle zależy od współdziałania i pomocy ze strony innych osób. Inni twi (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Ćwiczenia 12a oryginalna42@pino.pl

 Ćwiczenie 1 Zajmij się charakterystyką osoby barwnej, może kontrowersyjnej. Przyjrzyj się wnikliwie  charakterystykom pełnionych przez przywódców funkcji, określ dominujący styl kierowania. Wypowiedz się na temat poziomu zgodności versus niezgodności struktury formalnej i nieformalnej w Twoim miejscu pracy. Sprawdź jakie miejsce w strukturze nieformalnej zajmuje szef. Odpowiedz czy, jak często i w jaki sposób oraz komu Twój szef udziela wsparcia?, kto i jak stanowi źródło wsparcia dla niego? Zastanów się czy podczas ćwiczenia odkryłeś dla siebie coś nowego. Ćwiczenie 2 Poszukaj przykładów spośród bohaterów filmowych i literackich, przytocz jak najwięcej przykładów fikcyjnych osób funkcjonujących w swoich grupach w taki sposób, że: Modły one bez problemów w pełni zaspokoić swoje potrzeby społeczne Nie miały takich możliwości i przeżywały frustrację z (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 12a oryginalna42@pino.pl

 W każdej grupie istnieje zróżnicowanie pozycji jej członków. Układ tych pozycji to struktura grupy, która ma zwykle charakter hierarchiczny. Wyłania się przywódca, który ma pełnić wiele różnych funkcji w zależności od charakteru grupy. Może: - być koordynatorem - ekspertem - planującym sposoby osiągnięcia celu - ustalającym cele - reprezentantem - kontrolerem stosunków wewnątrzgrupowych - dawca nagród i kar - arbitrem i mediatorem - wzorem zachowania się dla członków grupy - jej symbolem - członkiem grupy podejmującej decyzje - ideologiem - postacią z którą się identyfikujemy - kozłem ofiarnym, na którego spada odpowiedzialność za niepowodzenia Taka osoba może decydować, kontrolować i udzielać wsparcia grupie. Trzy kategorie sposobu kierowania grupą (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
ćwiczenie 12 oryginalna42@pino.pl

 Ćwiczenie Wyreżyseruj sytuację potencjalnego nacisku grupowego na dobrze Ci znana osobę. Weź pod uwagę wymienione czynniki zwiększające zakres tego nacisku Dobrze określ dziedzinę i nacisk. Określ cechy grupy, rozbuduj opis cechami osobowościowymi osoby, na która jest nacisk

Zobacz cały wpis na blogu »